UDZIAŁ W WOJEWÓDZKIM KONKURSIE WIEDZY
„ZDROWIE CZŁOWIEKA – ODŻYWIANIE I ŚRODOWISKO”
DLA UCZNIÓW KLAS VIII SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO
POD PATRONATEM
LUBELSKIEGO KURATORA OŚWIATY
Uwzględniany w postępowaniu rekrutacyjnym na rok szkolny 2022/2023 w województwie lubelskim.
O konkursie
Wojewódzki konkurs wiedzy „Zdrowie człowieka – odżywianie i środowisko” stanowi element edukacji młodzieży szkolnej w zakresie uwarunkowań zdrowia człowieka.
Dynamiczny rozwój cywilizacji i przemysłu, wprowadzanie nowych technologii generuje wzrost zachorowań na choroby cywilizacyjne. Konkurs jest odpowiedzią na potrzeby kształtowania świadomości oraz pogłębiania wiedzy o wpływie czynników środowiska i stylu życia na stan zdrowia człowieka.
Jest to już piąta edycja konkursu. Jego tematyka obejmuje szeroki zakres wiedzy o odżywianiu, profilaktyce oraz diagnostyce chorób cywilizacyjnych, genetycznych, metabolicznych, wirusowych, bakteryjnych, wywołanych przez pierwotniaki, grzyby, pasożytnicze płazińce i nicienie. Zakres tematyczny konkursu obejmuje również promieniotwórczość oraz wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowie człowieka.
Mając na uwadze bezpieczeństwo uczniów w obecnej sytuacji epidemicznej oraz większą dostępność konkursu dla uczniów z różnych szkół województwa lubelskiego, konkurs wiedzy przeprowadzony zostanie on-line.
Celami konkursu jest:
- Kształtowanie wśród dzieci i młodzieży szkolnej zdrowych nawyków żywieniowych.
- Zwiększenie świadomości uczniów dotyczącej wpływu odżywiania i środowiska przyrodniczego na zdrowie człowieka.
- Utrwalanie i poszerzanie wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania układu pokarmowego człowieka oraz roli składników pożywienia człowieka.
- Pogłębianie wiedzy z zakresu profilaktyki i diagnostyki chorób cywilizacyjnych, genetycznych, metabolicznych, wirusowych, bakteryjnych, wywołanych przez pierwotniaki, grzyby, pasożytnicze płazińce i nicienie.
- Propagowanie wiedzy o zdrowiu człowieka.
- Kształtowanie świadomości ekologicznej młodzieży.
- Przybliżenie zagadnienia promieniotwórczości, jej wykorzystania i związanych z nią korzyści oraz zagrożeń.
- Rozwijanie zainteresowań.
Zakres treści:
Test konkursowy sprawdzał wiedzę i umiejętności uczniów w zakresie treści ujętych podstawą programową drugiego etapu edukacyjnego oraz wykraczających poza podstawę programową.
- Budowa i funkcjonowanie układu pokarmowego człowieka.
- Składniki pożywienia człowieka: białka, cukry, tłuszcze, witaminy i składniki mineralne – występowanie, znaczenie w organizmie, skutki niedoboru.
- Przebieg procesu trawienia, enzymy trawienne.
- Higiena i choroby układów: pokarmowego, ruchu, krążenia, nerwowego, wydalniczego, oddechowego, hormonalnego.
- Choroby genetyczne przyczyny i objawy (rodzaj mutacji): choroba Huntingtona (pląsawica Huntingtona), zespół Downa, mukowiscydoza, zespół Klinefeltera, zespół Pataua, zespół Edwardsa, zespół Turnera, hemofilia, anemia sierpowata, fenyloketonuria.
- Choroby wirusowe, bakteryjne, pasożytnicze, wywołane przez grzyby i pierwotniaki.
- Choroby autoimmunologiczne i metaboliczne: cukrzyca, Hashimoto, choroba Gravesa-Basedowa, stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów, choroba Leśniowskiego – Crohna, celiakia, bielactwo, łuszczyca, miastenia, stwardnienie rozsiane, cukrzyca, tężyczka.
- Promieniotwórczość, jej praktyczne wykorzystanie w diagnostyce i leczeniu.
- Metody diagnostyki chorób cywilizacyjnych.
- Wpływ zanieczyszczeń środowiska, w tym hałasu, na zdrowie człowieka, zatrucia metalami ciężkimi.
W konkursie wzięło udział 8 osób z klasy 8, uczniowie pisali test on line, wyniki konkursu już wkrótce.